//
you're reading...
Social Media

En detalj forandrer mitt forhold til datamaskiner – omvendt skrolling #mac #osx

Lion_-_beverly_joubert

Mange beskriver fingerstyringen, eller gester, i iOS som mye mer naturlig, og også mer intim, enn det vi er vant til på PC. Peke er jo noe vi lærer veldig tidlig. Egentlig er fingerstyringen et trinn i en lang prosess som har strukket seg fra åttitallet og frem til i dag. En prosess som jeg har deltatt i, og som har gått fra WordStars stjerne-styring, via mus, til Apples nye Lion, som endelig inkluderer dokumentbasert fingerstyring på operativsystemnivå.

Mange vil si at omvendt skrolling er en uvesentlig detalj, noen vil til og med kalle det en uønsket utvikling, men jeg mener dette peker fremover mot hvordan vi kommer til å styre datamaskiner i fremtiden.

Å gi mulighet til bevege seg innenfor et dokument er en grunnleggende egenskap i tekstbehandling. Jeg husker at jeg brukte Ctrl+A og D i WordStar for å gå til neste eller forrige side. WordPerfect bruke PageUp og PageDown. I Word var det endelig mulighet for å skrolle med skrollbaren på siden.

Husker du de første skrollbarene? «Heisen» sto midt i, og vi trykket på piler på toppen eller bunnen av «heissjakten» for å bevege siden. Siden fikk vi «heis» som flyttet seg, og til sist ble heisen proposjonal med utsnittet du så på. Så kom skrollehjulet på Microsoft sine mus. Det gjorde det fantastisk lett å forflytte seg.

Men det var på iPhone at skrolling fikk sin endelige form. Vi trykker ned på dokumentet og drar dokumentet opp og ned. Og skrollbaren dukker bare opp når en skroller. Dette er så naturlig at vi som bruker iPhone og iPad mye, fikk problemer på PC og Mac. For der var det fremdeles «heisen» som skulle flyttes og ikke innholdet.

Med OSX Lion ble dette endelig endret. Nå flytter vi rundt på innholdet på samme måte på PC, iPad og iPhone og hele skrollbaren forsvinner når den ikke brukes. Herlig! 

Personlig var det en frustrasjon å bytte mellom disse skrolle-måtene. Jeg gjorde ofte feil når jeg byttet mellom PC og iOS enheter. Så Lion er en lettelse. Nå kan jeg i enda større grad tenke på innhold istedet for tekstbehandlingsprogrammet!

Og det gjør jeg akkurat nå. Jeg sitter i Pages, med fullskjerm modus, og uten skrollbar. Bare når jeg skroller kommer «heissjakta» og «heisen» fram. Glimrende!


Løvebildet er av Beverly Joubert og er fra siden 2photo.ru

About mortjac

Norwegian social entrepreneur, blogger&Swift programmer. PM for the OMG GL standard. Using #ULab to give #Villajoyosa sustainable tourism&tunable pipe organs.

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

@mortjac

